Corporate blogging – blogging with a muzzle?

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Auf CEO Blogger’s Club habe ich gestern folgenden Beitrag zum Thema Corporate Blogging verfasst:

Steve Rubel reports, that the latest issue of Fortune takes a balanced look at Sun Microsystems‘ corporate bloggers, including CEO Jonathan Schwartz. In that interview Schwartz points out, that the company will soon require employees to agree to specific guidelines before starting their own weblogs. There is no further information available what kind of guidelines this will be. On the other hand Schwartz (who´s personal blog is read by about 35,000 readers per month) sees a huge marketing and communication potential in the 100 blogging sun employees. On the other hand, there needs to be a clear-cut line, that is never to be crossed by the bloggers. Fortune writes “Companies are also worried about unflattering portrayals and leaks. Last year a Microsoft contract employee posted a photo of the company receiving a dockful of Apple computers; he was promptly fired.“

A good corporate blogging culture possibly needs both elements – precise guidelines what kind of infomation need to be kept inside and a breeding ground that motivates employees to write about their job, the company and it´s products.

Die Reaktionen zeigen, dass es über das Für und Wider von Corporate Guidelines für bloggende Mitarbeiter einen weiten Konsens gibt. Es macht Sinn, Mitarbeitern die entsprechende Motivation zu geben oder wie im Beispiel von Sun, sogar tatkräftig zu unterstützen. Die Gefahren, dass geheime Interna veraten werden sind zwar nicht gänzlich von der Hand zu weisen, aber diese könnten weniger loyale Mitarbeiter auch mit anderen Mitteln verbreiten. Der positive Effekt von vielen bloggenden Angestellten wird von Unternehmen vielfach unterbewertet, die Risiken werden (auch mangels Prophylaxe) überschätzt.

Oliver Wagner von Oliver Wagner

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